En el moment actual, les xarxes socials són un indispensable del nostre dia a dia, ja sigui per passar una estona entretinguda o per motius de feina. Segurament has rebut missatges a través de Facebook, Instagram o Twitter, enviats per les pròpies plataformes, que t'han resultat molestos i invasius, però també es pot donar el cas que el correu brossa en xarxes socials ho estiguem fent nosaltres mateixos sense ser conscients de això.
Abans de parlar del correu brossa en xarxes socials, és important saber què és el correu brossa: es tracta de missatges rebuts de forma massiva i que no es volen o no hem demanat. És a dir, qualsevol comunicació que rebem insistentment i que, encara que solen ser inofensius, pot ser algun missatge fraudulent.
Hi ha múltiples tipus de correu brossa, com els correus electrònics, enllaços correu brossa en blocs, les trucades o missatges telefònics, per mitjà d'estafes en temes d'actualitat, o el correu brossa a xarxes socials.
Què és el correu brossa a les xarxes socials?
Actualment les diferents xarxes com Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter o la darrera aparició, Threads, han esdevingut el dia a dia de moltes persones. Ja sigui buscant entreteniment o com a eina de treball, la gent passa molt de temps navegant per totes aquestes plataformes.
Per aquest motiu, és cada vegada més comú trobar-se amb bots o comptes sospitosos que llencin correu brossa a xarxes socials, buscant aconseguir un augment del trànsit en diferents pàgines comercials o aconseguir dades personals a mode d'estafa.
Spam a les xarxes socials per part d'un tercer
És possible que hagis estat rebent missatges preocupants sobre que et suspendran el compte de Facebook o d'Instagram, però compte! no són certs.
Són missatges directes que arriben de comptes que semblen oficials, on indiquen que s'han publicat post que incompleixen els drets i conviden que es respongui el correu per evitar que se suspengui el compte. A més, si no es responen, és possible que continuïn insistint.
És important que, si es rep un correu així, abans de contestar o fer clic a lenllaç, comprovar quin compte és o si es tracta dun frau.
Què pot passar si et marquen a tu com a correu brossa en xarxes socials?
Si no fas una bona gestió de les nostres xarxes socials, com poden ser Facebook o Instagram, és possible que la teva audiència et marqui com a correu brossa. Per això, cal estar molt pendent dels senyals següents:
- Els seguidors disminueixen.
- Les teves publicacions no arriben a tanta audiència com abans, tenint un engagement prou inferior.
- Les reaccions i els comentaris disminueixen.
- La pròpia plataforma t'envia un missatge informant-te que has estat denunciat o marcat com a correu brossa.
Evita fer correu brossa a les teves xarxes socials
Emprar les xarxes socials com a eina de treball pot ser molt complicat i es poden cometre multitud d'errors si no se'n coneix el funcionament. Caure en el tan molest spam pot ser molt senzill, per això és important tenir en compte els següents tipus:
- El contingut de les vostres publicacions ha d'estar en línia amb la vostra marca.
- Cal fer post rellevants i utilitzar hashtag que es relacionin amb el que comptes.
- Tingues una freqüència regular en la publicació, però sense fer-ho en excés: cal trobar l'equilibri.
- Interactua amb els teus seguidors, la teva audiència. Respon comentaris, genera una comunicació fluida amb el teu públic.
- No facis interaccions buides. Si els vostres comentaris o publicacions no aporten informació rellevant, és millor evitar-los.
- No busques comprar seguidors o la utilització de bots o missatges automatitzats, ja que es pot penalitzar o detectar com a correu brossa.
Com a empresa o autònom, tenir presència a les diferents xarxes socials és indispensable a la societat tan digitalitzada en què ens trobem, però no és l'única cosa important. Tenir una bona gestió és igual o més important, perquè un mal ús d'aquestes plataformes pot generar correu brossa a xarxes socials i danyar la teva imatge de marca i crear una crisi de reputació.