L’era del ‘Mobile First’ ja és aquí: és hora d’adaptar-se!
Sabies que dos de cada tres minuts que una persona navega per internet al nostre país, ho fa des d’un dispositiu mòbil? És possible que ho haguessis llegit o que alguna cosa haguessis deduït després d’observar com tots els passatgers del tren cada matí ho fan amb la mirada clavada al seu smartphone. I si no ho has vist, és que segurament estaves massa concentrat en la pantalla del teu.
El que potser no has pensat és que això, a banda de ser una dada que de ben segur alegra a les companyies de telèfon mòbil i les seves tarifes, també ha de condicionar a partir d’avui les teves webs, campanyes i continguts digitals. I és que continuar com ho fèiem fins ara és una recepta per al fracàs. Tal qual sona.
És hora d’adaptar-se i convertir-se en campions del Mobile First!
Pensa en mòbil, pensa en vertical!
Repeteix amb nosaltres: Els dissenys en horitzontal s’han acabat! Si la nostra relació amb els continguts digitals es fa a través de la pantalla vertical del mòbil, és de lògica que els anuncis, continguts i webs els pensem també en aquest format, no? Doncs encara que sembli increïble, aquest és un dels errors més habituals, i és que els costums de vegades costa trencar-los.
En l’era del Mobile First, els formats que han d’estar a dalt de tot del nostre podi d’obsessions són els verticals i els quadrats. Per què obligar algú a girar la seva pantalla quan li pots dir el mateix de forma més còmode i sense exigir-li cap moviment de canell? I ja que pensem en estalviar-li esforços i calories al nostre públic, si estàs preparant una campanya, pensa també en estalviar-los pitjar sobre el botonet de “Skip Ad”, o lliscar per tancar el teu anunci.
El Bond, James Bond de la comunicació digital
Els dispositius mòbils ens ofereixen una oportunitat d’impactar al públic en un ambient més proper i en què ens pot acollir amb més interès, però per fer-ho hem de saber jugar les nostres armes. Evitar que ens tanquin o que cridin “NEXT!” és una missió per als millors agents que coneixen tots els secrets del disseny Mobile First.
Perquè uns continguts impactin i atreguin l’atenció del públic, és important no jugar a fet i amagar. Cal deixar clar des del primer moment qui som o quin producte o servei oferim, ja que, sobretot si es tracta d’una campanya, són els primers segons els que decidiran si un usuari ens segueix mirant o llegint, o no.
Per això mateix, cal tenir en compte un aspecte tan senzill com en quina part de la pantalla fixem els ulls. Generalment la part central és la que s’emporta totes les mirades, així que és allà on has de col·locar aquella part més atractiva i llaminera (no cal que siguin obligatòriament uns bons abdominals, tot i que sempre ajuden).
I millor vídeo o estàtic, ens preguntaràs? Perquè escollir quan pots tenir els dos? La combinació d’imatges estàtiques i en moviment són ara trending topic a les campanyes de màrqueting digital, així que millor sumar-se a l’onada de moda.
M’agrada quan calles...
Hem pensat en el format de la pantalla, en com dissenyar el nostre anunci... Però ens falta un ingredient imprescindible: el so! Fem un exercici: quantes vegades has navegat per internet amb el teu smartphone avui amb el so activat? Si ens has respost que moltes, sàpigues que ets una minoria en extinció, ja que la gran majoria d’usuaris d’smartphones fan les seves consultes amb el telèfon en silenci. I és més: molt sovint es troben a llocs (carrers, transports o a l’oficina amagant-se dels seus caps) en què pujar el volum és, directament, un suïcidi.
Per tant, un disseny que tingui so, sempre ha de pensar en aquells (la majoria) que el veuran sense volum. Subtítols, comunicació no verbal... Tot ha d’estar al servei de fer arribar el missatge en el més absolut silenci! Però, ep, això no vol dir que renunciïs a la banda sonora: Si la teva web o campanya és tan atractiva en silenci que animes a algú a connectar-li uns auriculars i escoltar-la amb so, és molt important que la recompensa que rebin en aquell moment sigui mel pura per a les seves orelles.