Segurament ho haureu començat a notat ja, o sinó estarà al caure: des d’inicis d’aquest any, Facebook ha començat a implementar de forma progressiva un nou algoritme que farà la vida una mica més complicada a les pàgines de marca que existeixen en aquesta xarxa social. La prioritat del gegant de les xarxes socials és clara: prioritzar els continguts dels nostres amics de carn i ossos, i deixar en un segon terme el que ens volen dir les marques.
Amb aquest canvi, l’objectiu dels directius de Facebook és assolir un retorn als orígens: és a dir, ressuscitar aquell esperit del Facebook que era una xarxa genuïna entre amics. La corporació de Mark Zuckerberg? També vol retallar les hores que passem mirant la seva xarxa social, a canvi d’una major qualitat d’aquest temps de dedicació.
Però per molt nobles que siguin les intencions, la realitat és que el nou algoritme situa en una posició complicada les pàgines de marca, que progressivament estan apareixent menys als newsfeed o secció de notícies dels seus seguidors. A la pràctica, aquest és el motiu de la caiguda de l’abast i de la retallada de nous seguidors, un context que si ja és complicat per a moltes marques, ho és més per aquelles que han apostat exclusivament per Facebook i no tenen pàgina web pròpia.
Davant dels canvis, però, no queda més que adaptar-hi les eines i aprendre a treure-li el millor partit al nou algoritme. En aquest context, per tant, es fa més important que mai comptar amb una bona planificació i gestió d’aquesta xarxa social que permeti explotar totes les possibilitats que Facebook planteja a les marques, i evitar naufragar en aquesta lluita aferrissada per un espai al newsfeed dels nostres seguidors.
La funcionalitat que queda en una posició absolutament privilegiada és Facebook Ads, on una inversió en campanyes promocionals és, sens dubte, la millor resposta al canvi d’algoritme. Està clar que l’era de les xarxes socials que donaven publicitat de qualitat i gratuïta s’ha acabat, i ara ha arribat el torn d’invertir per aconseguir, però, una bona rendibilitat. Per aconseguir-ho, cal que decidim quin tipus de campanya de les que ofereix Facebook s’adapta millor a les nostres necessitats, i quina és la segmentació perfecta per convertir-la en més tràfic (i oportunitats de compra o notorietat) cap a la nostra pàgina de marca. Facebook, per tant, ens està demanant una gestió encara més acurada i professional per obtenir uns resultats realment profitosos.
Però no tot ha de ser invertir en publicitat pagada a Facebook. L’abast orgànic, és a dir, aquell que assolim de forma gratuïta, també pot millorar si sabem cuidar-lo com el nou algoritme ens demana. I per això, la clau està de nou en una paraula: el contingut.
Si el nou algoritme privilegia allò que els nostres amics comparteixen a Facebook, està clar que la clau ha de ser convertir-nos en allò que els nostres seguidors voldran compartir amb la seva xarxa d’amistats. I per assolir això, en primer lloc, hem de conèixer a fons la nostra audiencia i detectar què és allò que li interessa. En segon lloc, haurem de ser capaços de generar continguts atractius per als nostres seguidors, i capaços de generar interacció. I no només aconseguir m’agrades, sinó també generar conversa, o, el que és el mateix, comentaris i mencions. I ser capaços d’atrapar la seva atenció amb eines noves com els vídeos en directe amb un contingut de qualitat.
El nou algoritme, per tant, ens demana ser creatius i profunds coneixedors de la nostra audiència, però sabent caminar molt bé la fina línia de les condicions d’ús de Facebook. Moltes estratègies que veiem darrerament a alguns perfils de marca voregen la qualificació de pràctiques de spam, i poden acabar, fins i tot, amb el tancament de la nostra pàgina. I no sols ens ha de preocupar la vigilància de Facebook: també se’ns pot girar en contra la sensibilitat dels nostres seguidors, que poden expressar rebuig davant d’iniciatives tan temptadores com demanar que es configurin alertes per rebre avisos de les nostres publicacions.
La conclusió està clara: hi ha vida després del canvi d’algoritme a Facebook, però per aconseguir sobreviure caldrà que siguem capaços d’aprendre a navegar amb les millors eines en aquest nou oceà.