O com la crisi del Coronavirus ha fet créixer el consum d’internet i les lliçons que això ens deixa en màrqueting digital
La crisi sanitària provocada pel coronavirus i la pandèmia global de la Covid-19 ens ha deixat, entre molts altres canvis, tota una revolució en el consum d’internet i de les diverses fórmules de continguts digitals que tenim al nostre abast. En un context mundial en què la majoria de la població ens hem quedat tancats a casa, les pantalles s’han convertit en un dels pocs punts de distracció i també de connexió amb el món exterior per a moltes persones, i això ha afectat a com moltes empreses veuen ara el màrqueting digital.
Tot això s’ha traduït en unes xifres de creixement considerables: segons un informe de l’OCDE, el consum d’internet ha crescut un 60% en aquest període de confinament i distanciament social. Aquesta situació es vincula, per una banda, a la quantitat de persones que han hagut de traslladar a casa les seves feines i estudis, obligant-los a basar-se en una connexió d’internet per tal de connectar amb els seus equips o professors. Però també amb la gran quantitat de gent que ha penjat continguts digitals durant aquests mesos i aquells que els han consumit (ja siguin concerts, obres de teatre o descàrregues gratuïtes), i també per l’auge de les videotrucades, que per a moltes famílies separades pel confinament ha estat l’única finestra oberta per mantenir algun tipus de contacte visual.
Xarxes socials i comerç electrònic, els grans beneficiats del màrqueting digital
En aquest context de creixement, les xarxes socials han estat una de les àrees que més atractives han resultat per als usuaris de tot l’àmbit del màrqueting digital. Es calcula que noms com Facebook, Instagram o Linkedin han vist créixer el seu trànsit un 55% en total a Espanya, segons una anàlisi recollida per El Economista. Els efectes, però, han estat desiguals segons el tipus de xarxa, i en aquest sentit Twitter ha estat la que ha capitalitzat més el creixement, com a perfil perfecte per a mantenir-se connectat amb l’actualitat de darrera hora.
L’altra gran beneficiat ha estat el comerç electrònic. Amb gran part del comerç tradicional tancat i els consells de minimitzar les sortides fora de casa, moltes persones s’han bolcat en la compra per internet. Segons la patronal d’empreses de logística UNO, l’e-commerce ha vist créixer la seva activitat un 50% durant aquest període, i això malgrat que moltes marques han optat també durant aquestes setmanes per aturar les seves entregues.
Sectors com els d’alimentació o els productes d’higiene i de parafarmàcia són els que lògicament han centrat moltes de les operacions de comerç electrònic, però també altres com els de l’equipament esportiu, la papereria, els productes per a mascotes o els articles per a la reforma de la llar, s’han vist beneficiats per aquest canvi de comportament.
Una oportunitat per fer els deures pendents
Amb totes aquestes dades sobre la taula, la principal lliçó que ens deixa la crisi del Coronavirus és la importància del màrqueting digital també en moments extraordinaris com aquests, i el paper clau que té per a totes les marques comptar amb una presència professional i de qualitat, especialment davant de moments en què el tracte presencial és impossible. Una web, unes xarxes socials de qualitat i amb un manteniment constant, s’han revelat com la clau de l’èxit.
Aquelles marques que han apostat per mantenir una relació amb els seus seguidors via xarxes socials en aquest temps, adaptant els continguts i connectant amb els seus temors, desitjos i esperances, han pogut traçar una relació encara més estreta amb aquests i comptar amb aquest reforç positiu de cara a la represa de la normalitat. Tant a nivell de grans marques com també d’aquelles petites i mitjanes empreses, i de totes elles s’espera una continuïtat en aquest sentit de cara als propers mesos.
En el mateix sentit, el comerç electrònic s’ha convertit en tota una sortida d’emergència per a comerços i empreses que han vist com els seus canals de venda quedaven totalment barrats per la pandèmia. Aquells que havien invertit prèviament en màrqueting digital n’han sortit reforçats, i altres tan sols han pogut improvisar amb mesures preses sobre la marxa per tal de donar sortida a estocs i a necessitats de supervivència del negoci.
La progressiva represa de la normalitat, per tant, ens obre una nova oportunitat per fer els deures pendents en màrqueting digital. Una bona presència a xarxes socials, una web moderna i usable i un e-commerce funcional són tres columnes bàsiques per afrontar aquesta fràgil nova normalitat en què ens endinsem.